Založ si blog

Zvyšovanie výchovnej a vzdelávacej práce v náhradnej starostlivosti

Detské mestečko Zlatovce v roku 1977

Dnes máme na Slovensku, ale i vo svete, rôznorodú štruktúru zariadení náhradnej „rodinnej“ výchovy, ktoré sa viac, alebo menej vzďaľujú prirodzeným výchovným podmienkam. Najviac vzdialená podmienkam a formám starostlivosti o dieťa, aká sa uskutočňuje u nás je výchova v centrách pre deti a rodiny (detské domovy). Podľa odborníkov z pedagogického a psychologického prostredia, ako aj z tretieho mimovládneho sektoru by mali byť deti umiestnené do centier pre deti a rodiny krátkodobo – skúsenosti a realita nám však hovoria iné. Deti v týchto centrách žijú dlhodobo v podmienkach veľmi vzdialených prirodzenému rodinnému prostrediu. Chýbajú tu, ako aj v každej disfunkčnej rozvrátenej rodine citové vzťahy a sociálna interakcia medzi deťmi a dospelými charakteristická pre rodinu, ale aj širšie sociálne prostredie. Za rizikovú skupinu v centrách, treba považovať predovšetkým deti predškolského veku čo sa týka attachmentu – pripútanosti na blízku osobu. Puto spája dvoch ľudí k sebe, čo v centrách nie je možné, keďže po osemhodinových intervaloch sa tam striedajú vychovávateľky. Ďalším problémom je skutočnosť, že okrem bežných detí sú sem umiestňované aj deti s oneskoreným duševným vývinom, ktoré vyžadujú osobitnú starostlivosť a mali by byť v špecializovaných zariadeniach. Spoločná práca a náuka s oboma skupinami zrejme brzdí výchovno-vzdelávací proces a neplní potom svoju ani pre zdravé deti, ani hendikepované. V súčasnosti je väčšina detí predškolského veku (do veku 6 rokov) vychovávaná v náhradnej starostlivosti, t.j. v profesionálnej rodine, v pestúnskej starostlivosti, či v adopcii.

Rozhovory Dětský domov Klánovice

Osobitnú skupinu tvoria v náhradnej starostlivosti rómske deti a ich výchova a vzdelávanie. Vo všeobecnosti je rómska populácia odlišná v ich psychickej štruktúre, okrem iného i nižšou úrovňou inteligencie. Tieto problémy sú spôsobené kultúrnymi rozdielmi medzi majoritou a rómskym etnikom. Inteligencia u Rómov sa nepovažuje za dôsledok nejakých rasových odlišností, ale spôsobom života charakterizovaný predovšetkým nízkou kultúrnou úrovňou. Deti, ktoré v 80. rokoch pozorovali, pochádzali takmer výlučne z rodín nízkej sociálnej úrovne až asociálnych rodín. Len necelých 7% rodín bolo možné považovať, pokiaľ nezanikla smrťou rodičov, že plní svoju spoločenskú funkciu. Oproti starším zisteniam sa zvýšil počet detí pochádzajúcich z výrazne narušeného rodinného prostredia – takmer všetky deti boli zo „zlých“ rodín. (Diešková, 1985).

Môžeme konštatovať, že prvé výskumne úlohy, ktoré boli v tejto problematike realizované v 80. rokoch, poskytovali pracovníkom v náhradnej starostlivosti obraz o situácii v praxi. E. Schmidtová uskutočnila analýzu daného stavu organizačnej a výchovnej práce v dojčenských ústavoch a detských domovoch pre deti do veku 3 roky na Slovensku. J. Antalová sa zaoberala dynamikou duševného vývinu 3 a 6-ročných detí v inštitucionálnych podmienkach. J. Vopálenský zhromaždil údaje o stave siete, priestorových a základných materiálnych podmienkach výchovných výchovnej starostlivosti v diagnostických a výchovných ústavoch v Československej republike. R. Kleinová urobila analýzu stavu profesionálnej orientácie v detských domovoch. Poslednou prácou bol prieskum stavu a podmienok pre aplikáciu pedagogických, psychologických a liečebno-pedagogických postupov vo výchovných ústavoch, ktorý realizovali T. Slovjaková a M. Levčíková. Získaný výskumný materiál bol spracovaný do záverečných správ, ktoré sa odoslali na ministerstvo školstva.

Najkritickejším problémom zo psychologického hľadiska sa ukázalo začleňovanie detí z detských domovov do spoločenského a občianskeho života. Výsledky výskumov z tohto aspektu patrili pod čiastkovú úlohu Činitele ovplyvňujúce začlenenie sociálne znevýhodnených detí a mladistvých do spoločnosti, ktorú od roku 1981 koordinovala V. Diešková.

Podľa A. Škovieru deti z detského domova (centrum pre deti a rodiny – CDR) nepotrebujú zvláštnu starostlivosť, ale ľudí, ktorí by ich mali radi. Do náhradnej starostlivosti totiž prichádzajú z nestabilných a neúplných rodín, čo spôsobuje ich narušenosť a nevyrovnanosť. Veľa náhradných rodín zlyháva, čím môže dieťa nadobudnúť ďalšiu traumu a náhradní rodičia zažijú sklamanie. (Škoviera, 2007).

Jednou z ciest k odstráneniu, alebo zmierneniu nedostatkov v oblasti náhradnej starostlivosti možno hľadať v „odformalizovaní“ vyučovania v materskej škole a diferencovanom prístupe k deťom podľa ich mentálnej úrovne. Treba jednoznačne komplexný prístup k výchove a vzdelávaniu, kde sa dostatočne nekladie dôraz na rozvíjanie kognitívnych schopností dieťaťa, ale aj na sociálnu stránku osobnosti, ktorá súvisí s emocionálnou vyrovnanosťou a optimálnym začlenením dieťaťa do spoločenského a občianskeho života.

Úspešnosť výchovno-vzdelávacieho procesu ovplyvňuje i schopnosť pedagógov (vychovávateľov, riaditeľov, učiteľov, špeciálnych pedagógov a iných) vedieť skombinovať a striedať prostriedky výchovno-vzdelávacej práce v kolektívoch, v malých skupinách a s jedincami. Vystupuje tu požiadavka ponímať výchovu v činnosti, v rámci sociálnych vzťahov a aj v pracovnom procese. Možno konštatovať, že neexistuje jednota výchovného pôsobenia v CDR s cieľom vychovať nových vzdelaných odborníkov v profesiách.

Na základe zistených informácií odporúčame:

  1. Rozvíjať záujmy a zamerať sa na diagnostikovanie schopnosti deti z CDR za pomoci špeciálno-pedagogických a psychologických poradní v spolupráci s triednym učiteľom a pracovníkmi v CDR už v nižších ročníkoch základných škôl.
  2. Umožniť deťom praktický spôsob života podľa využitia schopnosti a záujmov.
  3. Rozvíjať harmonické vzťahy k ľuďom vhodnou komunikáciou a uľahčovať spracovanie zážitkov získaných v pracovnej činnosti.
  4. Narábať konštruktívne s kritikou, alebo trestom, ktoré boli vnímané ako nezaslúžené.
  5. Zaradiť prvky rozvíjania tvorivosti do všetkých zložiek výchovnej a vzdelávacej činnosti.
  6. Nepožadovať jednoznačne správne riešenia problémov, ale podnecovať deti k alternatívnym riešeniam.
  7. Nepotláčať u deti samostatnosť, humor, zameranosť do budúcnosti.
  8. Vo fáze tvorenia nehodnotiť, iba usmerňovať.
  9. Vytvoriť v CDR podmienky na primerané odreagovanie sa.
  10. Vyžadovať od riaditeľov v CDR špeciálno-pedagogické a psychologické vzdelanie.
  11. Neklamať deťom v CDR, že žijú v rodinnom prostredí.
  12. Nerozdeľovať deti v CDR na „dobré“ a „zlé“ detí.
  13. Vytvárať situácie, v ktorých sa „učí“ nielen dieťa, ale i vychovávateľ.

Záver

V súčasnosti niet pochybnosti o tom, že zefektívnenie výchovného a vzdelávacieho pôsobenia na deti v centrách pre deti a rodiny je do veľkej miery otázkou interdisciplinárnej spolupráce a vzájomnej ochoty k nej. Netreba sa vzdávať, vytvorenie podmienok pre takúto spoluprácu môže byť prínosné nielen pre deti, ale aj pre celú spoločnosť, ktorá vkladá nemalé finančné prostriedky do ich výchovy a vzdelávania.

Tento príspevok bol publikovaný v odbornom časopise Mládež a spoločnosť, ktorý vychádza 4x ročne a časopis slúži pre štátnu politiku a výskum mládeže MŠVVaŠ SR.

O autorovi

Mgr. Branislav LADICKÝ (1986) bol po narodení od 6 mesiacov umiestnený do dojčenského ústavu v Púchove a vo veku 3 rokov začlenený do rodinnej výchovy v Detskom mestečku Trenčín – Zlatovce (detský domov rodinného typu). V roku 2013 napísal knižnú publikáciu z prostredia Detského mestečka – RODINNÉ PRÍBEHY BEZ RODÍN k 40. výročiu založenia Detského mestečka. V 27 roku života sa mu podarilo zorganizovať stretávku a konferenciu bývalých odchovancov, zamestnancov, priaznivcov a zakladateľov tradičnej rodinnej výchovy v Detskom mestečku.

Založil občianske združenie OZ Naša rodina, ktoré občanov, odborníkov a politikov mediálne informuje o stave náhradnej starostlivosti detí a mládeže na Slovensku.

Publikuje odborné články v odborných časopisoch MLÁDEŽ A SPOLOČNOSŤ, PREVENCIA, VYCHOVÁVATEĽ A VÚDPaP SR. Je aktívnym členom FICE na Slovensku. V roku 2017 bol spoluautorom monografie NÁVRAT PEDAGOGIKY DO DETSKÝCH DOMOVOV. V roku 2020 graficky upravil a prepísal knihu PhDr. Vladimíra Vachalíka, CSc. s názvom ELIMINOVANIE DELIKVENTNÝCH FORIEM SPRÁVANIA MLADISTVÝCH. V roku 2023 napísal knižnú publikáciu s Ing. arch. Petrom Brtkom DETSKÉ MESTEČKO V OBRAZOCH k 50. výročiu založenia Detského mestečka.

Spolupodieľal sa na zapísanie Detského mestečka do zoznamu národných kultúrnych pamiatok SR.

V súčasnosti pracuje ako pedagóg – učiteľ na strednej škole.

E-mail:  ladicky.b@gmail.com

Každá doba prináša svoje

03.06.2024

Jedno zo známych slov vyjadruje starú múdru pravdu, že „každá doba prináša svoje“. O tom, aká je naša doba, čo chce a čo od každého vyžaduje, môžeme počuť od politikov, ktorí reprezentujú náš štát. A čítať množstvo článkov na sociálnych sieťach a v kinách. Dnes sú to slová z celej bohatej slovnej zásoby, ktoré sa prenášajú alebo píšu na [...]

Z detského domova na majstra sveta

21.05.2024

Majster sveta 2 krát majstra sveta, 2 krát majstra Európy a 5 krát majster Slovenska v pretláčanie rukou 🙂 Od malička vyrastal až po dospelosť v unikátnom Detskom domove – Detské mestečko v Trenčíne, kde sa vtedy o neho starala stabilná manželská dvojica. Ako mladý sa pretláčal so svojimi rovesníkmi. Viackrát ho volali, na profesionálnej úrovni to robiť žiaľ [...]

Skutočný príbeh manželskej dvojice z prostredia Detského mestečka Zlatovce

03.04.2024

Mať dobré srdce a pochopiť slová „miluj svojho blížneho a pomôž, ako môžeš“ je základným predpokladom, ak chceme niekomu pomáhať. Ďalším predpokladom je, že sme ochotní sa podeliť so svojím „ja“, so svojou rodinou a všetkým, čo vlastníme, s tými ktorých „dostaneme“ do opatery. Stávajú sa tiež bezvýhradne našimi deťmi a budeme [...]

vojna na Ukrajine

ONLINE: Moskva odkázala Západu, aby Rusko tragicky nepodcenil. Presadíme svoje záujmy v akejkoľvek situácii, tvrdí

26.06.2024 06:20

Ak Západ podcení odhodlanie Ruska brániť sa, môže to mať tragické následky, varoval námestník ruského ministra zahraničných vecí Sergej Riabkov

Matúš Šutaj Eštok, Andrej Danko, Boris Susko

Bude sa voliť inak? Hlas chce meniť „Mečiarov zákon“, SNS je proti. Odborníci varujú pred maďarským scenárom

26.06.2024 06:00

„Každá zmena volebného systému, ktorú presadzujú politici, sleduje vždy rovnaký cieľ – posilniť svoje politické preferencie,“ uviedol bývalý sudca Orosz. Experti sa však zhodujú na otvorení debát.

Biden, Trump

Nevídaný televízny súboj: Biden viac riskuje, ale Trump je poslabší diskutér

26.06.2024 06:00

Zajtra sa v televíznej diskusii stretnú demokratický prezident Joe Biden (81) a jeho republikánsky súper v boji o post šéfa Bieleho domu Donald Trump (78).

Julian Assange

Assange priznal vinu pred americkým súdom, je voľný. Odletel domov do Austrálie

26.06.2024 05:50

Zakladateľ WikiLeaks Julian Assange (52) priznal vinu pred americkým súdom na súostroví Severné Mariany, odmietol ísť na americkú pevninu.

Naša rodina

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 9
Celková čítanosť: 10358x
Priemerná čítanosť článkov: 1151x

Autor blogu